energetische oefeningen bij overprikkeling

Kindercoach Nanda de Vries van de YellowFlowAcademy in Maarssen bij Utrecht

Hoi, ik ben Nanda van YellowFlowAcademy.

Bij mij draait alles om kinderen die net even anders leren of die net op een andere manier in het (school)systeem passen. Of je kind nu hoogsensitief is, ad(h)d heeft, hoogbegaafd is of autisme heeft -of misschien hier helemaal niet mee bekend is- ik kijk samen met jullie naar: waar wil je bij geholpen worden én wat zijn de unieke talenten van jouw kind.

Misschien is jouw kind bang om de dingen niet goed te doen, vindt hij of zij het lastig om zich te concentreren of is het snel boos. Dat is helemaal oké! Ik kan jullie helpen 🙂.

Ik ben niet zo’n fan van labels en kinderen in een ‘hokje’ plaatsen, want vaak gaat het dan over: ‘waar kom je niet mee in het systeem’, ‘wat gaat er niet goed’, ‘wat kan je niet’. Toch heb ik er voor gekozen om in mijn blogs deze labels aan te houden, want een label geeft ook een duiding aan bepaald gedrag. Ik spreek zelf liever van neurodiversiteit omdat veel labels overlap hebben in gedragskenmerken en gedrag niet in één hokje te plaatsen is. Als je kijkt vanuit het begrip neurodiversiteit gaat het meer om: kijken naar gedrag, wat heeft een kind nodig, hoe kan je een kind dat geven en wat is zijn/haar talent.  

In dit blog lees je over neurodiversiteit en de manier waarop creatieve coaching vanuit een holistisch perspectief kan helpen. Deze keer: energetische oefeningen bij overprikkeling.

getekende afbeelding: lampje. YellowFlowAcademy: kindercoach in maarssen bij Utrecht voor begeleiding van neurodivese kinderen: adhd, autisme, hooggevoeligheid en hoogbegaafheid.

Hooggevoeligheid

Hooggevoeligheid is een prachtige eigenschap, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee, vooral in onze prikkelrijke wereld. Kinderen die hooggevoelig zijn, hebben een zenuwstelsel dat intens kan reageren op bijvoorbeeld geluid, licht, lichaamssensaties, emoties van anderen en zelfs subtiele energieën in hun omgeving. Dit kan leiden tot overprikkeling, wat zich uit in vermoeidheid, frustratie of emotionele uitbarstingen.

Energetische oefeningen kunnen helpen. Deze oefeningen zijn ontworpen om het energieveld van hooggevoelige kinderen te versterken, spanning los te laten, te aarden en balans te hervinden. In dit blog deel ik hoe deze technieken werken en hoe ze kunnen bijdragen aan het welzijn van jouw kind.

Waar word jij blij van? bij de YellowFlowAcademy ontdek je je talent
illustratie van een meisje dat bij de YellowFlowAcademy in Maarssen komt, voor kindercoaching voor neurodiverse kinderen. Voor kinderen met adhd, autisme, hooggevoelighied en hoogbegaafdheid. Leren omgaan met prikkelverwerking

Wat zijn energetische oefeningen?

Energetische oefeningen richten zich op het in balans brengen en beschermen van het energieveld. Ze helpen kinderen om:

Overtollige energie los te laten: Wanneer kinderen te veel energie van hun omgeving opnemen kan overprikkeling ontstaan. Energetische oefeningen helpen om deze nergie weer los te laten.

Eigen grenzen te voelen: Hooggevoelige kinderen hebben soms moeite om onderscheid te maken tussen hun eigen gevoelens en die van anderen. Energetische oefeningen helpen om jouw eigen grens te bewaken.

Rust en balans te vinden: Energetische oefeningen brengen het zenuwstelsel tot rust, waardoor kinderen beter kunnen ontspannen.

    Drie energetische oefeningen om uit te proberen

    De ‘Schud de Prikkels Weg’-Oefening

    Waarom: Helpt bij het loslaten van spanning en overtollige energie.

    Hoe: Laat je kind rechtop staan en vraag hem of haar de armen en benen om de beurt te schudden. Doe dit alsof ze druppels water van zich af willen schudden. Nodig ze uit om tijdens het schudden geluiden te maken, zoals “pfff” of “ahhh,” om de spanning ook via de ademhaling los te laten.

    Wanneer: Ideaal na een drukke dag op school of na een activiteit met veel prikkels.

    De Beschermende Bubbel

    Waarom: Versterkt het gevoel van veiligheid en helpt kinderen om hun energie af te schermen.

    Hoe: Laat je kind zich voorstellen dat er een grote, glanzende bubbel om hen heen verschijnt. Vraag welke kleur de bubbel heeft (meestal kiezen ze intuïtief een kleur die hen goed doet). Vertel ze dat deze bubbel hen beschermt en alle fijne energie doorlaat, maar de nare energie buiten houdt.

    Wanneer: Voorafgaand aan drukke momenten, zoals een feest of een schooldag, of wanneer ze zich kwetsbaar voelen.

    Gronden als een Boom

    Waarom: Brengt rust en helpt kinderen hun aandacht te verankeren in het hier en nu.

    Hoe: Laat je kind stevig staan, met beide voeten op de grond. Vraag hen zich voor te stellen dat ze een boom zijn, en dat er wortels vanuit hun voeten diep de aarde in groeien. Laat ze zich voorstellen dat ze energie uit de aarde opzuigen, terwijl ze diep in- en uitademen. Dit geeft een gevoel van stabiliteit.

    Wanneer: Bij onrust, angst of een gevoel van zweverigheid.

    Hoe de YellowFlowAcademy energetische oefeningen integreert

    In mijn praktijk leer ik kinderen deze oefeningen op een speelse manier. Zo kunnen ze deze oefeningen op hun eigen moment, in de klas, of thuis, in zetten als een krachtig hulpmiddel. Het zijn kleine korte oefeningen met een groots resultaat!

    Door het doen van deze oefeningen krijgen de kids een groter bewustzijn van hun hun lichaam en van hun eigen ‘zijn’. Kinderen leren zo welke energie van henzelf is en wat van hun omgeving komt. Spanning los te laten en grip krijgen op hun gevoeligheid. Dit draagt bij aan het vergroten van zelfvertrouwen. En ze hebben meer controle over hun lichaam en hoofd.

    Een getekend plaatje van een jongen die bij de YellowFlowAcademy in Maarssen komt voor kindercoaching voor neurodiverse kinderen. Voor kinderen met adhd, autisme, hooggevoelighied en hoogbegaafdheid. Leren omgaan met prikkelverwerking
    Een getekend plaatje van een meisje dat bij de YellowFlowAcademy in Maarssen komt voor kindercoaching voor neurodiverse kinderen. Voor kinderen met adhd, autisme, hooggevoelighied en hoogbegaafdheid. Leren omgaan met prikkelverwerking

    Successtory van de YellowFlowAcademy

    Luna* kon maar moeilijk met haar gevoelens in contact komen. Ze wist eigenlijk niet zo goed wat ze wilde en deed vaak wat vriendinnen van haar verwachtten. Terwijl ze dat achteraf gezien niet altijd leuk vond. Door Luna zich bewust te maken van haar eigen energie en de energie van haar vriendinnen, kreeg ze inzicht in de wisselwerking van de energie en waarom ze vaak deed wat haar vriendinnen wilden.

    Op het moment dat ze voelde wat ze zelf liever wilde, kon ze makkelijker voor zichzelf opkomen en ook aangeven wat zij graag wilde doen. Haar vriendinnen deden graag met haar mee 😊.

    Omdat Luna vaker dingen deed die bij haar paste, hield ze meer energie over en was ze minder snel moe en overprikkeld.

    * Namen zijn wegens privacy veranderd.

    Samen ontdekken we wat het beste werkt voor jouw kind.

    Wil je meer weten over mijn begeleiding?

    neem contact op met de YellowFlowAcademy