Kindercoach

Hoi! Ik ben Nanda. En ik ben kinder –en jongerencoach bij de YellowFlowAcademy. Ik help gevoelige kinderen met bewustwording van hun zijnskenmerken en van hun talent.

Wellicht herken je onderstaande vragen en situaties en kunnen jullie hier wel wat ondersteuning en inzichten bij gebruiken. Neem gerust contact op, ik help je graag vanuit mijn ervaring en expertise.

Mijn kind weigert soms dingen te doen, hoe kan ik (als ouder) hier goed mee omgaan?

Mijn kind is heel gevoelig voor prikkels. Daardoor is het snel moe en overprikkeld. Heb je tips om hier goed mee om te gaan?

Mijn kind is (vermoedelijk) hooggevoelig, hoogbegaafd, heeft (vermoedelijk) ad(h)d of autisme. Hoe kan ik als ouder hier het beste mee omgaan? Wat zijn de talenten die hierbij horen? Hoe zet ik die in?

Mijn kind wordt snel boos, als de dingen niet gaan zoals hij* het in zijn hoofd heeft. Hij heeft hier last van of anderen in zijn omgeving hebben hier last van. Hoe kan hij hier goed mee leren omgaan?

Mijn kind vindt dingen soms spannend om te doen. Hoe kunnen we de drempel voor hem wat verlagen? En hoe ga ik als ouder hier goed mee om?

Mijn kind wil alles altijd perfect doen. Dat geeft veel stress. Wat helpt hem en hoe kan ik als ouder hier goed mee omgaan?

Mijn kind vindt veel dingen die in de wereld gebeuren heel heftig: bijvoorbeeld de klimaatcrises en oorlogen. Dat geeft hem stress. Hoe kan hij dit reguleren? En heb je tips voor mij als ouder om hier goed mee om te gaan?

Mijn kind voelt verwachtingen van anderen heel goed aan. Hij doet daardoor snel wat anderen van hem verwachten en gaat aan zichzelf voorbij. Hoe kan hij wat steviger in zijn schoenen staan?

*Waar ‘hij’ staat kan je uiteraard ook ‘zij’ of ‘hen’ lezen.

Of misschien heb je een andere vraag. Stel ‘m gerust...

talentontwikkeling kinderen

Creatief en Energetisch kinder -en jongerencoach

Ik ben creatief en energetisch kinder –en jongerencoach. Het werken met creativiteit leidt je rechtstreeks naar je gevoel en onderbewuste. Hier liggen vaak oplossingen verscholen van blokkades of de dingen waar je ‘last’ van hebt. Ik werk bijvoorbeeld met verf, het maken van tekeningen, klei en visualisaties. Maar we kunnen ook naar buiten gaan en dan gebruiken we de dingen die we in de natuur vinden.

Energetisch betekent: via je gevoel en intuïtie. Ik heb een sterk ontwikkelde intuïtie en voel intuïtief snel dingen aan. Soms voel ik wat je dwars zit, of waar een oplossing zou kunnen liggen. Dit is een mooi en behulpzaam talent dat ik graag inzet.

De combinatie van energetisch en creatief coachen maakt dat je snel de bron van je blokkade of ‘last’ vindt. En dat je via deze weg ook tot een passende oplossing of interventie komt. Klinkt misschien een beetje vaag? Nee hoor, als van oorsprong nuchtere Fries, sta ik met twee voeten in de ‘klei’, ben goed geaard en weet waar ik mee bezig ben. Mijn kennis vanuit de (ortho)pedagogiek, psychologie en filosofie maakt het een mooi geheel.

Kindercoach in Stichste Vecht

Mijn praktijk is gevestigd in Buitenplaats Doornburgh in Maarssen. Verscholen tussen het groen ligt een oud klooster. Hier hebben tot 2017 nonnen gewoond. Zij zijn verhuisd en de oude nonnen-‘cellen’ (kamers) zijn nu werkkamers voor ondernemers en zzp’ers. Een inspirerende plek.

Rondom het klooster ligt een groot park. Als het mooi weer is, kunnen we naar buiten gaan en zoeken we dingen in de natuur om mee te werken.

talentenparade talentontwikkeling utrecht workshop talentenles

Kindercoach voor neurodiverse kinderen

In de huidige maatschappij krijgen veel kinderen een ‘diagnose’: autisme, ad(h)d, hoogbegaafd, hoogsensitief. Een diagnose kan heel helpend zijn, want het geeft een duiding en een richting.

Maar: ook veel van deze diagnoses overlappen elkaar in zijnskenmerken. Daarom kijk ik liever naar het gedrag van een kind: wat belemmert een kind en wat heeft het juist nodig? Wat zijn de kwaliteiten en talenten?

Wat ik bij veel van deze kinderen herken is het gevoel niet goed genoeg te zijn of een gevoel van frustratie. Omdat ze niet altijd precies in ‘het (school)systeem’ passen. Een gevolg kan zijn: stagnatie op school of thuis, niet begrepen worden, misdiagnoses, boosheid en frustratie, over -of onderprikkeling, geen passende hulp krijgen en… kinderen die niet goed in hun vel zitten, ongelukkig of zelfs depressief zijn.

Ik vind het belangrijk om, naast de belemmeringen die een kind ervaart, ook naar de talenten en kwaliteiten te kijken. Want iedereen heeft talent en dat wordt lang niet altijd gezien en ontwikkeld. Kijken naar talenten en kwaliteiten werkt positief en stimulerend.

talentontwikkeling kinderen

Als je je talent kent, vind je een voor jou passende plek in de maatschappij

Creativiteit en neurodiversiteit

Creativiteit is een mooie benadering om te werken met neurodiverse kinderen. Juist omdat je even uit je hoofd gaat. Je werkt met de andere helft van je hersenen dan het denken, waardoor er juist andere inzichten ontstaan.

Systemisch kijken

Daarbij besteed ik ook altijd aandacht aan het systeem waarin het kind zich bevindt: op school of in het gezin. Hoe beweegt je kind zich in het systeem, wat gebeurt er? En wat heeft het kind en het systeem nodig? Ik werk hierbij met tafelopstellingen.

Mijn begeleiding is:

Intuïtief, creatief, positief, systemisch, praktisch gericht en out of the box.

Wat anderen over mij zeggen:

“Inspirator, gevoelsmens, nuchter, rustig, speels en creatief”.

talentontwikkeling kinderen utrecht yellowflowacademy