

Wat is neurodivers of neurodiversiteit?
De term neurodivers verwijst naar variaties in het functioneren van het brein die afwijken van wat als “typisch” (of normaal) wordt beschouwd. Wanneer een kind neurodivers is, betekent dit dat de hersenen op een andere manier werken dan die van een neurotypisch kind. Dit kan invloed hebben op hoe ze denken, leren, en omgaan met de wereld om hen heen.
Neurodiversiteit omvat een breed scala aan neurologische verschillen, waaronder ADHD, ADD, autisme, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, dyslexie en dyspraxie. In plaats van deze verschillen te beschouwen als “stoornissen” die moeten worden gecorrigeerd, benadrukt neurodiversiteit het belang van het begrijpen en waarderen van deze variaties als een natuurlijk onderdeel van de menselijke diversiteit.

Voor kinderen die neurodivers zijn, kunnen traditionele onderwijs- en sociale omgevingen soms uitdagend zijn. Het is belangrijk om deze kinderen te ondersteunen door hun unieke manier van denken en leren te erkennen en hen de ruimte te geven om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Met de juiste begeleiding kunnen neurodiverse kinderen hun potentieel volledig benutten en een positieve impact hebben op hun omgeving.
Neurodiversiteit is dus geen beperking, maar een andere manier van zijn. Het draait om het erkennen en omarmen van de verschillen die elk kind uniek maken.
Hieronder lees je in mijn blog voorbeelden uit mijn coachpraktijk, hoe ik kinderen help met het opbouwen van zelfvertrouwen, het omgaan met hun uitdagingen en het vinden van hun talent.

Blogs: Wat kan kindercoaching betekenen voor neurodiverse kinderen?

ADHD – Dirk had moeite om zich op school te concentreren, hij vertoonde daardoor druk gedrag en luisterde niet meer naar de juf. De rest van de klas had hier ook last van. Door creatieve coaching kreeg Dirk inzicht in zijn gedrag en emoties en heeft hij zijn emoties beter leren reguleren. Lees meer…


Autisme – Een tijdje geleden had ik Liam in mijn praktijk: hij had moeite had met veranderingen en onverwachte situaties op school en thuis. Elke keer wanneer er iets onverwachts gebeurde, zoals een andere juf om meester, raakte hij overstuur en werd hij boos, soms agressief. Maar ook zijn voetbaltraining die niet doorging wegens een zieke trainer, of een speelafspraakje dat op het laatste moment werd af gezegd, kon hem uit balans brengen. Lees meer…


Hooggevoeligheid – Flore raakte vaak overprikkeld door de drukte op school en kwam dan met hoofpijn of huilend thuis. We werkten samen aan het herkennen van haar grenzen. Ik leerde haar ontspanningstechnieken om tijdens drukke momenten rust te vinden. Na een paar maanden voelde ze zich veel sterker en had ze meer controle over haar emoties. Ze begon met plezier naar school te gaan, had meer zelfvertrouwen en durfde meer voor zichzelf op te komen. Lees meer…


Stroom van prikkels bij HSK – Evy vond het lastig om zich te focussen in de klas en was snel afgeleid door alle prikkels om zich heen. Ze wilde zich graag beter kunnen concentreren. Ik leerde haar (energetische) oefeningen om haar energie beter bij zich te houden en energie van anderen buiten zich te houden. Hierdoor kon ze beter aarden en contact maken met haar lichaam. Lees meer…


Energetische oefeningen bij overprikkeling – Luna kon maar moeilijk met haar gevoelens in contact komen. Ze wist eigenlijk niet zo goed wat ze wilde en deed vaak wat vriendinnen van haar verwachtten. Terwijl ze dat achteraf gezien niet altijd leuk vond. Door Luna zich bewust te maken van haar eigen energie en de energie van haar vriendinnen, kreeg ze inzicht in de wisselwerking van de energie en waarom ze vaak deed wat haar vriendinnen wilden. Lees meer…
