autisme

kindercoach Nanda op buitenplaats Doornburgh in Maarssen, bij Utrecht

Creatieve coaching en autisme

Hoi, ik ben Nanda van YellowFlowAcademy.

Bij mij draait alles om kinderen die net even anders leren of die net op een andere manier in het (school)systeem passen. Of je kind nu hoogsensitief is, ad(h)d heeft, hoogbegaafd is of autisme heeft -of misschien hier helemaal niet mee bekend is- ik kijk samen met jullie naar: waar wil je bij geholpen worden én wat zijn de unieke talenten van jouw kind.

Misschien is jouw kind bang om de dingen niet goed te doen, vindt hij of zij het lastig om zich te concentreren of is het snel boos. Dat is helemaal oké! Ik kan jullie helpen 🙂.

Ik ben niet zo’n fan van labels en kinderen in een ‘hokje’ plaatsen, want vaak gaat het dan over: ‘waar kom je niet mee in het systeem’, ‘wat gaat er niet goed’, ‘wat kan je niet’. Toch heb ik er voor gekozen om in mijn blogs deze labels aan te houden, want een label geeft ook een duiding aan bepaald gedrag. Ik spreek zelf liever van neurodiversiteit omdat veel labels overlap hebben in gedragskenmerken en gedrag niet in één hokje te plaatsen is. Als je kijkt vanuit het begrip neurodiversiteit gaat het meer om: kijken naar gedrag, wat heeft een kind nodig, hoe kan je een kind dat geven en wat is zijn/haar talent.  

In dit blog lees je over neurodiversiteit en de manier waarop creatieve coaching vanuit een holistisch perspectief kan helpen. Deze keer: autisme.

talentenparade talentontwikkeling utrecht workshop talentenles

Wat is autisme?

Autisme, ook wel bekend als autismespectrumstoornis (ASS), is een neurodiversiteit die invloed heeft op de manier waarop iemand de wereld ervaart en de manier waarop iemand communiceert . Autisme is een spectrum, wat betekent dat het bij ieder kind anders tot uiting komt. Sommige kinderen met autisme houden van routine en voorspelbaarheid, terwijl anderen meer moeite hebben met sociale interacties of overgevoelig zijn voor prikkels zoals licht en geluid. Ik kijk niet alleen naar de uitdagingen, maar juist naar de unieke talenten die elk kind met autisme met zich meebrengt.

De uitdagingen die kinderen met autisme tegenkomen

Kinderen met autisme kunnen tegen verschillende uitdagingen aanlopen, zowel in het dagelijks leven als op school. De wereld kan soms overweldigend zijn, wat kan leiden tot situaties waarin het kind zich terugtrekt of juist boos wordt. Denk aan uitdagingen als:

– Overprikkeling: Veel kinderen met autisme zijn gevoeliger voor zintuiglijke prikkels zoals harde geluiden, fel licht of drukke omgevingen. Dit kan hen snel vermoeien of angstig maken.

– Moeite met sociale interacties: Sociale regels en communicatie kunnen verwarrend zijn. Dit kan betekenen dat een kind moeite heeft met het maken van vriendjes of zich onbegrepen voelt in sociale situaties.

– Behoefte aan routine: Veel kinderen met autisme hebben baat bij structuur en voorspelbaarheid. Veranderingen in de dagelijkse routine kunnen stressvol zijn en leiden tot frustratie.

– Andere leerstijlen: Soms zijn traditionele lesmethoden niet geschikt voor kinderen met autisme. Ze hebben mogelijk behoefte aan visuele ondersteuning, herhaling of extra tijd om nieuwe concepten te begrijpen.

kindercoaching bij autisme, leer omgaan met prikkelverwerking en veranderingen. talentontwikkeling
kindercoaching bij autisme, leer omgaan met prikkelverwerking en veranderingen. talentontwikkeling

Hoe YellowFlowAcademy kinderen met autisme begeleidt

Elk kind is anders en heeft zijn eigen manier van leren. Ik creëer een veilige, ondersteunende omgeving waarin kinderen met autisme zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo. Mijn aanpak is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind, met aandacht voor:

– Sociaal-emotionele ontwikkeling: Ik help kinderen hun emoties te begrijpen en te reguleren door het inzetten van creatieve technieken. Ook maak ik gebruik van meditatie technieken en aardende oefeningen om goed in contact te leren komen met je lichaam.

– Omgaan met prikkelverwerking: Ik leer kinderen technieken om te aarden en rustig te blijven in een omgeving die soms overweldigend en druk kan voelen.

– Mindset en zelfvertrouwen: We bouwen aan een positieve mindset door successen te vieren. Als het kind weet waar het goed in is, versterkt dit het zelfvertrouwen en de motivatie.

– Talentontwikkeling: Ieder kind heeft unieke talenten. Ik help kinderen deze te ontdekken en te ontwikkelen. Want als je je talent kent en inzet, vergroot dat de kans op een passende plek in de maatschappij. .

Het belang van talentontwikkeling en zelfvertrouwen

Voor kinderen met autisme is het essentieel om te ontdekken waar hun talenten liggen en deze te ontwikkelen. Dit helpt hen niet alleen om zelfvertrouwen op te bouwen, maar zorgt er ook voor dat ze meer plezier krijgen in leren en andere activiteiten. Elk kind is uniek en heeft talent. We gaan hier samen naar opzoek en we ontdekken manieren om je talent in te zetten.

Succes stories bij YellowFlowAcademy

Een tijdje geleden had ik Liam in mijn praktijk: hij had moeite had met veranderingen en onverwachte situaties op school en thuis. Elke keer wanneer er iets onverwachts gebeurde, zoals een andere juf om meester, raakte hij overstuur en werd hij boos, soms agressief. Maar ook zijn voetbaltraining die niet doorging wegens een zieke trainer, of een speelafspraakje dat op het laatste moment werd af gezegd, kon hem uit balans brengen.

Ik heb samen met Liam gewerkt aan het omgaan met veranderingen. We hebben bijvoorbeeld een visueel schema en een duidelijke dagplanning gemaakt. Daarnaast oefenden we met situaties waarin dingen anders lopen dan gepland.

Ook hebben we onderzocht wat deze eigenschap hem kan brengen op een positieve manier en op welke manier hij dit als talent kan inzetten.

Liam heeft hierdoor meer controle gekregen over zijn gedrag en hij heeft geleerd om te gaan met onverwachte situaties. Zijn zelfvertrouwen is hierdoor vergroot.  

Een ander kind is Teun: een jongen die moeite had met de chaos en het lawaai in de klas. We hebben gekeken naar de omstandigheden in de klas en wat dat precies met hem deed. Naast aardende oefeningen en een meditatie, hebben een gesprek met de mentor en een aantal tools (onder andere noice canceling oortjes en de toestemming om even uit de klas te gaan als het te druk wordt) hem geholpen om zich beter te kunnen concentreren. Zijn prestaties op school zijn verbeterd en hij voelt zich nu veel zekerder in de klas.

*Namen zijn wegens privacy veranderd.

kindercoach voor kinderen met autisme, in Maarssen bij Utrecht

“Samen ontdekken we jouw kracht en maken we het leven en leren weer leuk en uitdagend.”

Wil je meer weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen?