Wat is talent

Wat is talent? En wat is jouw talent?

Dit is soms nog helemaal niet zo makkelijk om zelf te benoemen. Want soms heb je niet eens door wat je talent is, omdat talent iets is wat je gemakkelijk afgaat. Het zijn dingen die je doet waarbij je de tijd vergeet, dingen die je leuk vindt om te doen, dingen waar je voldoening uit haalt, die je energie geven.

Soms hoor je van anderen: ‘Hé, dat doe je goed,’ of ‘Wat leuk gedaan!’, terwijl je zelf denkt: ‘Nou, dat valt wel mee, zoveel moeite was dat ook niet.’ Dan gaat het wellicht om je talent! Als je je talent inzet ben je betrokken en gedreven. Je kijkt uit naar deze activiteit en verliest de tijd uit het oog. Je zit in een flow.

talentenparade talentontwikkeling utrecht workshop talentenles

Voor kinderen en jongeren is het belangrijk om hun talent te kennen en herkennen, om te leren een combinatie van hun talenten in te zetten. Zo kunnen ze nu, en in de toekomst, het beste uit zichzelf halen. Voor nu om te leren, te ontdekken, energie en zelfvertrouwen te hebben, weerbaar en gelukkig te zijn. En in de toekomst, om een juiste combinatie van je talent in te kunnen zetten: omdat de beroepen van dan, nu nog niet allemaal bestaan. Je talent kennen en op de juiste manier inzetten zal een bijdrage leveren aan een passende plek in de maatschappij.

Wil je meer lezen, luisteren of zien over talent? Kijk dan bij ‘inspiratie‘.

Hoogbegaafd, autisme, adhd, wat is het verschil?

Het lijkt wel of kinderen tegenwoordig steeds vaker een label of diagnose krijgen: autisme, adhd, hoogbegaafd of hooggevoelig.

Als je een kind hebt, dat net iets anders leert of een andere kijk op de wereld heeft, heeft het ook net iets anders nodig. Maar dat is volgens mij niet altijd in één label te vatten. Labels hebben vaak overlap in gedragskenmerken. De kunst is om te kijken naar het gedrag, de kwaliteiten en talenten van een kind, en van daaruit: wat heeft het nodig, in het leven, op school, hobby’s.

Een label kan helpend zijn, want het geeft een duiding of een richting. Het kan inzicht geven in gedrag en behoeftes. Maar binnen dit kader blijven om vervolgens te kijken hoe iemand niet goed meekomt in het systeem, dan doe je volgens mij iemand te kort. Dat is wel wat er vaak gebeurt.

Kijken naar: wat heeft het kind nodig, hoe help ik het daarbij, hoe pas ik de omgeving of mijn onderwijs daarop aan, dat werkt volgens mij wél. En daarbij kijken naar de kwaliteiten en talenten van een kind. Want als je hiervan uit gaat, als een kind deze kan inzetten, dan krijgt het kind zelfvertrouwen, wordt het weerbaar en krijgt het meer energie. Je talent kennen en op de juiste manier inzetten zal een bijdrage leveren aan een passende plek in de maatschappij.

talentontwikkeling kinderen utrecht yellowflowacademy