Creatieve coaching en adhd
Hoi, ik ben Nanda van YellowFlowAcademy.
Bij mij draait alles om kinderen die net even anders leren of die net op een andere manier in het (school)systeem passen. Of je kind nu hoogsensitief is, ad(h)d heeft, hoogbegaafd is of autisme heeft -of misschien hier helemaal niet mee bekend is- ik kijk samen met jullie naar: waar wil je bij geholpen worden én wat zijn de unieke talenten van jouw kind.
Misschien is jouw kind bang om de dingen niet goed te doen, vindt hij of zij het lastig om zich te concentreren of is het snel boos. Dat is helemaal oké! Ik kan jullie helpen 🙂.
Ik ben niet zo’n fan van labels en kinderen in een ‘hokje’ plaatsen, want vaak gaat het dan over: ‘waar kom je niet mee in het systeem’, ‘wat gaat er niet goed’, ‘wat kan je niet’. Toch heb ik er voor gekozen om in mijn blogs deze labels aan te houden, want een label geeft ook een duiding aan bepaald gedrag. Ik spreek zelf liever van neurodiversiteit omdat veel labels overlap hebben in gedragskenmerken en gedrag niet in één hokje te plaatsen is. Als je kijkt vanuit het begrip neurodiversiteit gaat het meer om: kijken naar gedrag, wat heeft een kind nodig, hoe kan je een kind dat geven en wat is zijn/haar talent.
In dit blog lees je over neurodiversiteit en de manier waarop creatieve coaching vanuit een holistisch perspectief kan helpen. Deze keer: AD(H)D.
Wat is ADHD?
ADHD, oftewel Attention Deficit Hyperactivity Disorder, is een neurodiversiteit die invloed heeft op hoe je je aandacht vasthoudt, hoe impulsief je bent en hoeveel energie je hebt. Kinderen met ADHD kunnen moeite hebben met stilzitten, zich concentreren op één taak of hun emoties onder controle houden. Dit betekent echter niet dat ze niet willen of niet kunnen leren. Ik geloof dat deze kinderen juist enorm veel talent hebben. Het gaat erom hoe je dat talent benut en begeleidt.
De uitdagingen die kinderen met ADHD tegenkomen
Voor een kind met ADHD kan de wereld soms overweldigend zijn. In de klas kan het moeilijk zijn om lang stil te zitten of te focussen op de opdrachten die de leraar geeft. Dit kan leiden tot frustratie, een laag zelfbeeld of zelfs gedragsproblemen. Vaak wordt er van kinderen verwacht dat ze op een bepaalde manier leren en zich gedragen, maar voor een kind met ADHD is dat soms niet haalbaar. Denk aan gedrag zoals:
– Moeite met concentratie: Het kan voelen alsof er altijd een stroom van gedachten door hun hoofd gaat, waardoor het lastig is om zich op één ding te concentreren.
– Impulsiviteit: Ze kunnen moeite hebben om eerst na te denken voordat ze handelen, wat soms tot ongepaste reacties of gedrag leidt.
– Overmatige energie: Veel kinderen met ADHD hebben meer beweging nodig dan hun klasgenoten, wat kan leiden tot onrust in de klas.
Hoe YellowFlowAcademy kinderen met ADHD begeleidt
Ik kijk naar wat een kind nodig heeft om zich goed te voelen en optimaal te kunnen leren. Ik bied een veilige, begripvolle omgeving waarin kinderen kunnen groeien. Mijn aanpak is persoonlijk en afgestemd op de behoeften van elk kind. Ik werk graag met creatieve en beeldende technieken. Hierbij richt ik me op:
– Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kinderen leren om te gaan met hun emoties, zichzelf beter te begrijpen en relaties met anderen op te bouwen.
– Mindset en zelfvertrouwen: Ik werk met kinderen aan een positieve mindset en help kinderen te geloven in hun eigen kunnen. We vieren successen en focussen op wat wél goed gaat.
– Omgaan met prikkelverwerking: Ik leer kinderen technieken om te aarden en rustig te blijven in een omgeving die soms overweldigend en druk kan voelen.
– Talentontwikkeling: Ieder kind heeft unieke talenten, en bij De YellowFlowAcademy staat talentontwikkeling centraal. Ik help kinderen ontdekken waar ze goed in zijn en hoe ze deze kwaliteiten kunnen inzetten. Als je je talent kent en inzet, vergroot dat de kans op een passende plek in de maatschappij.
Het belang van talentontwikkeling en zelfvertrouwen
Voor kinderen met ADHD is het cruciaal om te ontdekken waar hun talenten liggen en deze te ontwikkelen. Dit helpt niet alleen bij het opbouwen van zelfvertrouwen, maar zorgt er ook voor dat ze meer plezier krijgen in leren. Als een kind weet dat het ergens goed in is, zal het meer gemotiveerd zijn om te leren en uitdagingen aan te gaan. Daarbij vergroot het kennen van je talent, je zelfvertrouwen en weerbaarheid. De YellowFlowAcademy geeft kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en om te groeien, zodat ze zich niet langer beperkt voelen, maar juist hun unieke eigenschappen als kracht kunnen inzetten.
Succes stories bij YellowFlowAcademy
Ik heb al veel neurodiverse kinderen mogen begeleiden en zien groeien.
Zo was er Dirk*, die moeite had om zich op school te concentreren, daardoor druk gedrag vertoonde en niet meer naar de juf luisterde. De rest van de klas had hier ook last van. Door creatieve coaching kreeg Dirk inzicht in zijn gedrag en emoties en heeft hij zijn emoties beter leren reguleren.
Een ander voorbeeld is Lisa*, die vaak te laat kwam op school. Het lukte haar maar niet om structuur aan te brengen in haar ochtendroutine. Ouders en leerkrachten spraken haar hier keer op keer op aan en probeerden haar zo te helpen. Maar het effect op Lisa was, dat haar zelfbeeld daalde. Ze ontwikkelde onder andere faalangst.
Door ouders tips en tricks te geven over het aanbrengen van structuur in de ochtendroutine kwam er rust en overzicht in de ochtend.
Met Lisa ben ik aan de slag gegaan met creatieve coaching op het gebied van prikkelverwerking en faalangst.
Na een aantal sessies had Lisa een gestructureerde ochtendroutine en had ze minder last van faalangst.
*Namen zijn wegens privacy veranderd
Elk kind kan bloeien. Samen ontdekken we jouw talent.
Wil je meer weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen?